lördag 14 september 2013

om min träning.



Jag har haft två vilodagar nu eftersom jag har haft lite känningar i halsen och kroppen har varit precis slut när jag kommit hem från jobbet, så jag har vilat och det verkar ha hjälpt. För imorse så kände jag inget i halsen så jag behövde inte ställa in mitt träningspass med Johan :) 

Jag hade armar på schemat och Johan ville köra lite rygg, så det slutade med lite rygg, biceps och dips. Jag var ännu närmare att klara två pull ups idag, men det fick inte upp hakan idag heller, men är superglad att jag numera kommer upp själv :) Johan var inte så sugen på dips men jag sa att jag måste öva och jag klarar typ bara två-tre så då gick han med på det och jag klarade en hel dips idag :) wooohoooo! man blir ännu mer motiverad att träna när man når sina mål. jag tänkte länge att det är sånt som jag vill kunna men det är nog något jag aldrig kommer att klara av, det är inte min grej, jag är för svag. men sen en dag så slutade jag tänka så och bara bestämde mig: jag ska klara det och jag ska ge mig fan på det. 

sen i våras har jag delat upp muskelgrupperna och kör dom för sig, så det blir minst fyra pass på gymmet i veckan och nu bara för nån vecka sen har jag lagt in bröst i axelpasset också. jag försöker hitta nya övningar, jag kollar på hur andra tränar på gymmet eller på videos på youtube, jag ber Johan visa mig hur man gör nya övningar eller så testar jag mig fram. visst att jag höjt vikterna lite hela tiden, vissa dagar är man starkare än andra men när jag lätt klarar 10 repetitioner och kan göra elva, tolv så höjer jag vikten, för jag gillar att köra riktigt tung styrketräning. jag tror det har hjälpt mig att komma en bit på vägen. 

jag har även ändrat mitt tänk i vardagen. jag cyklar jämt nuförtiden, bättre transportmedel finns inte. jag försöker tänka på vad jag äter, att äta regelbundet, att äta frukt eller göra smootie eller proteinshake istället för godis eller mackor som mellanmål/kvällsmål, inte handla hem godis, kakor eller socker. jag är inte ute efter ett snabbt resultat, det är såhär jag vill leva resten av mitt liv. om jag tränar och äter bra, så mår kroppen bra och den orkar mer och jag kan nå mina mål. jag har inte druckit en droppe alkohol sen semestern, att undvika alkohol är den lätta biten. jag ska inte säga att jag inte tycker att det är roligt att bli full och gå ut på krogen, men det är inte värt det! det är inte alltid lätt att ändra på dåliga vanor, men bara man kämpar på och inte ge upp så får man snart nya bra vanor :) 

Jag hade missat att den nya säsongen av Kan du slå en pensionär? börjat. Jag gillar det här programmet, det förespråkar inga dieter, det är mer att man ska bli av med sina dåliga vanor, äta riktig mat och börja motionera. Väldigt tänkvärt med tavlorna som dom visar och vad det innebär om du fortsätter att leva ett osunt liv. Rekommendera starkt!! 

Inga kommentarer: