måndag 1 september 2014

moussetårta med smak av passionsfrukt

Årets födelsedagstårta blev en moussetårta med smak av passionsfrukt. Jag har länge varit sugen på att testa moussetårta, det ser så gott ut och jag gillar mousse! Jag kommer inte ihåg vart jag hittade receptet, men jag googlade fram det. men för lite sen hittade jag in på Kajsas kondis (hon finns med på blogglistan--->) och hittade ett lätt recept på en nötbotten. den lät trevlig tyckte jag och har haft den i åtanke när det var dags att prova på moussetårta. Det bästa med nötbotten är att den är helt naturligt glutenfri, kan ju inte bli bättre! Här kommer receptet, alldeles för bra för att snåla med:

Nötig tårtbotten
3 ägg
2 dl socker
1 dl mandelmjöl
1,5 dl hasselnötsmjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker riktigt pösigt.
Blanda ner mjölsorterna, blandade med bakpulver och vaniljsocker.
Häll i smord form, låt grädda ca 25 min, kolla med en provsticka att den är klar.
Låt svalna innan du tar den ur formen.

Eftersom jag aldrig hade gjort den här innan så visste jag ju inte om det skulle bli bra eller inte. Så jag bakade några chokladkakor från Roy Fares. det skulle vara en brownie, men den blev platt så det blev väl en kaka istället. min mamma blev väldigt glad och det var lite det som var tanken :) jag tyckte väl dom var sådär, tårtan var godare! den kommer jag göra fler gånger, det är helt säkert.


 
Fikat är framdukat, jag invigde mitt nya tårtfat som jag fick av mormor. 

Passionsfruktsmoussetårta 

Mamma tog en bild på mig o tårtan :) 

Inga kommentarer: