tisdag 14 oktober 2014

Roy Fares chokladtårta

Chokladtårta hade min mamma beställt till sitt födelsedagskalas. Jag hittade den här tårtan i Roy Fares senaste bok Delicious och tänkte att den skulle passa perfekt. Jag använde mig dock inte av receptet på tårtbottnarna då jag körde på det vanliga receptet men bytte ut en viss mängd mjöl mot kakao och hade i lite smält smör för att det inte skulle bli torrt. Bottnarna blev väl helt okej, dom reste sig inte speciellt mycket men dom var inte torra direkt så dom får väl godkänt.

Tårtan skulle fyllas med en marshmallowfyllning, som innehöll marshmallowsfluff blandat med smör och socker bland annat. Jag har aldrig sett eller hört talas om det här fluffet innan men det fanns på Maxi. Väldigt kladdigt fluff som kändes typiskt amerikanskt då dom tipsade om det godaste mackorna på burken då man hade marshmallowfluff och jordnötssmör mellan två rostmackor, bara jag som tycker att det låter jätteäckligt? Fluffet som det var och som fyllning var däremot gott. Man skulle göra en egen kolasås med flingsalt i, jag hade en burk med karamelliserad mjölk hemma så använde mig utav den istället, smidigt! Man tog lite av kolasåsen och hällde på fyllningen i tårtan och sen sparade man lite till att dekorera med.

Sen gjorde man en smörkräm av mjölkchoklad, socker och äggvita. Den blev väldigt god men sjukt söt. Sen klädde man tårtan i smörkrämen och tanken var att jag skulle haft kolasås under det spritsade men det glömde jag bort i all hast, så fick klicka på lite efteråt. Min tårta ser inte ut som Roys i boken men jag är nöjd med resultatet ändå. Den blev god, men väldigt söt och mäktig. Så man orkade inte äta speciellt mycket och min mamma var jättenöjd och det var ju ändå huvudsaken! :)

Chokladtårta på mitt lila tårtfat. 

Mjölkchokladsmörkräm och kolasås.



Inga kommentarer: