måndag 23 februari 2015

crossfit-pass

Visst ja , igår var jag och tränade på Crossfit Kalmar för första gången, jag har varit lite sugen på crossfit men baskurserna de håller krockar alltid med mitt jobb och nu har jag äntligen hittat tillbaka bland mina vikter på gymmet och trivs bra där så stannar nog där ett tag till. Men det är kul att ta sig utanför bekvämlighetszonen och träna sånt som man inte alltid gör. Jag tränar nästan bara styrka och kör lite intervaller ibland, uthållighetsträning är inget som förekommer på mina träningspass. Det var det WODen bestod av, hahaha! Snacka om att det blev lite jobbigt för min del. Men otroligt roligt, men ser verkligen svart på vitt vilka som är ens styrkor och svagheter. Och jag tycker inte uthållighetsträning är kul, det är därför jag lyfter tungt. 

Det var skoj att Sara tog sig tid till att köra ett pass tillsammans med oss som var med i Kroatien. Nu kunde inte alla komma men det var jag och tre tjejer till som körde på. Först gick vi igenom teknik i rodd, pullups och repklättring. Sen körde vi lite marklyft med teknikträning och sen körde vi en WOD som Sara satt ihop som bestod av:
500 m rodd
40 boxjump
30 marklyft
20 burpee över stång
10 pullups 
och sen samma sak tillbaka så man avslutade med rodden. 20 min hade vi på oss. 
Jag var helt slut när jag var klar, jag hann inte riktigt klart, hade väl halva sträckan kvar på rodden men jag kämpade på. Och är nöjd över min insats och det kändes att man kört marklyft tidigare på dagen. Idag hade jag som vanligt planerat in bröst och triceps men jag vaknade upp i morse och hade ont i hela kroppen. Jag trodde det skulle vara värst i ben och ländrygg men det var främst övre rygg och armar som gjorde ont och händerna. Dom är helt förstörda, haha! Jag använder alltid handskar på gymmet, främst för att jag har eksem och för att dom förstörs av alla tunga lyft och när man hänger och drar i saker. Men man tränar greppstyrka bättre utan och jag vet att man inte använder handskar på crossfit så jag tog inte med dom. Hahha :) så jag fick ta en vilodag idag, jag kände att jag behövde verkligen vila efter helgens träning. Fast ja, jag gick en kort morgonpromenad och så cyklade jag till Rinkabyholm i världens motvind och sen tillbaka i medvind. På vägen dit så kändes det ungefär som jag genomfört ett träningspass trots allt, riktigt tungt var det. 

Nu sitter jag hemma i soffan. Jag har gosat lite med kissen och ätit min underbart goda torskrygg. Jag var så hungrig att jag glömde fota. Men jag har gjort ett supergott täcke till den två gånger nu, som dessutom är jättelätt att göra: Ta lite ströbröd och blanda tillsammans med en pressad vitlöksklyfta, olivolja, citronpeppar och timjan och täck sedan torsken med det. Helt fantastiskt gott, jag kör torskryggen ca 15 min i ugnen så faller den lätt isär. Svante gillade inte torsk, märkligt tyckte jag. 


Två bilder från Kroatien. Underbar resa, Monica är på kryssning i Karibien nu så hon var inte med på träningspasset igår, men det kommer nog fler gånger :) 




Inga kommentarer: