söndag 19 juli 2015

glutenfri blåbärsmoussetårta på nötbotten

Tårtan! det blir ett inlägg redan ikväll för jag är faktiskt så himla nöjd med den, för det blev nästan precis som jag tänkt mig. förutom att botten blev ojämn så det blev ingen snygg, rak, markerande kant mellan botten och moussen men det ojämna har sin charm det också. Anton frågade om jag ville fixa tårta till hans kalas, jag svarade ja och frågade vad han önskade. Bara det är blåbär så är jag nöjd sa han. Kul tänkte jag, då kan jag göra en moussetårta för det är kul och gott. Alla är inte så förtjusta i det, men jag har velat göra det ett tag så passade på när tillfälle gavs.

Jag hittade receptet här men jag använde mig av nötbotten som jag hade på min passionsfruktstårta som jag minns var både god, enkel att göra och naturligt glutenfri. Jag använde mig av laktosfri grädde och gräddfil - vilket fungerade utmärkt. Bra smak på mousse och gräddfilen gjorde den lite syrlig vilket var trevligt. Jag har en längre tid följt Dorotea Malmegård (@dmalmegard på insta) och blivit väldigt imponerad och inspirerad av hennes tårtor hon gör, så jag hämtade inspiration därifrån och gjorde en något förenklad version. Jag gjorde egna maränger som inte riktigt blev som jag tänkt mig (jag spritsade ut dom för jag ville ha dom toppiga, men dom blev platta) men det blev bra ändå. Jag gjorde dom enbart för att dekorera men dom blev uppskattade, så det var kul :) Blåbären plockade jag själv ute i skogen, det finns massor nu men dom är små, så det tar tid att plocka (men jag hade sommarprat i P1 i lurarna så det gick rätt bra ändå). Hallonen är färska, köpta på jobbet, dom är riktigt goda nu. Tårtan blev uppskattad och jag är supernöjd, det tar lite tid att göra moussetårta då man får göra den i olika steg och allt ska hinna stelna men bara man är förberedd så är det en enkel tårta att göra.

Närbild uppifrån. 

Här står jag med min lilla tårta, det blev bara en liten bit kvar. 

Här ser man hur ojämn den är, men det är väl bara jag som stör mig på det. Trots ojämnheten så väger min dekoration upp för den blev jag så himla nöjd med trots det var en enkel sån :)

Inga kommentarer: