måndag 10 augusti 2015

Saras chokladbollar

Hejhej! Startar min jobbvecka med en ledig dag, men det känns ändå helt okej med jobb för jag vet att det bara är den här veckan - sen ska jag plugga! Vi får se hur det går, jag har förutom den där kursen jag läste på distans förrförra hösten aldrig pluggat.. Läsa igenom några sidor inför ett prov kallar inte jag plugg.

Jag kan inte säga att jag varit speciellt effektiv idag. De där flyttkartongerna packas tydligen inte av sig självt, men jag har byggt ihop ett par och fyllt en... Vi tar lite i taget. Sen åkte jag iväg till gymmet imorse, jag var inte alls taggad. men det blev bättre när jag väl kom dit och det gick riktigt bra till slut. jag skriver upp ett program jag ska köra, för då är det svårare för mig att fuska. men som idag blev jag helt sjukt sugen på att köra sittande rodd så då bytte jag bara en annan övning mot den :)

Men nu när semestern nästan är slut för alla och man känner redan hösten i luften och man ska tillbaka till sina rutiner igen. Jag har inte slarvat så mycket den här semestern, förra året ballade det ur helt men jag tycker jag ätit bra, kanske större portioner och unnat mig lite glass eller choklad oftare än vanligt och ätit det istället för mina vanliga mellanmål som brukar bestå utav kvarg, proteinshake o riskaka, ägg eller något gott som jag bakat. Så jag kände att det var dags att fylla på med lite nyttiga mellanmål som man bara kan ta i farten och som är lättillgängliga. Det underlättar så mycket om det finns bra saker att äta när man inte har tid att fixa. Som att koka ett par ägg tar inte så lång tid (om man inte har världens segaste spis som jag har) så gör det medans du borstar tänderna eller under tiden du lagar middagen och ställ dem sen i kylen, jag tycker personligen att kalla hårdkokta ägg är godare än precis nykokta :) Jag tänkte tipsa om mina favoritmellanmål, här kommer en riktig goding:

Saras chokladbollar

4-5 dadlar
3 msk osötat äppelmos (jag använder mig av Önos lågkalori)
3 dl glutenfria havregryn
0,75 dl mandelmjöl
30 g chokladprotein (jag använder Femimal coco-choco)
1,5 msk kakao 

Mixa dadlar och äppelmos med stavmixer.
Blanda ner proteinpulvret och rör om väl. 
Rör ner övriga ingredienser till en jämn smet. 
Rulla bollar och rulla i riven kokos. 
Ställ i kylen en stund. 

De klarar sig bra i kylskåpet flera dagar och går även bra att frysa. 
Jag har de senaste gångerna bara haft 2-2,5 dl havregryn och tycker att bollarna blir lite kletigare och godare då. Man kan även tillsätta vatten i smeten så det går rulla bollar. 

Superlätt recept, ingredienser som man typ alltid har hemma så det är bara att slänga ihop! Och så himla goda.. Följ gärna Saras blogg där hon tipsar om massa bra grejer :) 

Inga kommentarer: