lördag 8 augusti 2015

nyttig äppelpaj

Det blev bara en myskväll här hemma, några kapitel i boken och några avsnitt Orange is the new black (fastän jag inte tycker att den tredje säsongen är något att hänga i granen, tyvärr) så behövdes det lite kvällsfika kände jag. Så jag slängde ihop en äppelpaj av det nyttigare slaget. Jag brukar oftast gå efter ett recept men idag testade jag mig fram. Och det blev över förväntan bra! Jag hade velat ha det lite mer knaprigt och mot det knäckiga hållet men man kan inte få allt.

"Nyttigare" äppelpaj - mått på ett ungefär:
1 äpple (kunde tagit ett till då det blev lite snålt)
2 msk kokosolja
knappt 1 dl mandelmjöl
1/2 dl sötströ
1 dl glutenfria havregryn
1/2 tsk bakpulver

Skiva äpplet och lägg i en form. Om du gillar kanel så kan du strö över det.
Smält kokosoljan (nu när det är så varmt ute så är min kokosolja väldigt varm redan fastän den står i skafferi, så jag tog bara den som den var ner i bunken) och rör ner resten av ingredienserna, blanda till en smuldeg. Strö degen över äpplena. Sätt in i ugnen på 175 grader i ca 20 min eller tills du tycker den har fått fin färg.
Såhär blev resultatet! Ser ju hyfsat god ut :) 


Jag åt den med vaniljsås/kräm, inte alls nyttig men man ska inte överdriva som min pappa brukar säga :) pajen blev faktiskt mycket godare än vad jag förväntat mig , jag hade kunnat ha mer äpple i bara :) 

Inga kommentarer: