måndag 14 september 2015

glutenfri morotslimpa

Gokväll! Nu är jag lite förkyld istället, jag har fortfarande lite ont i halsen så jag fick avboka mitt träningspass ikväll. Åh det är så tråkigt, jag hatar att vara "sjuk"... jag kallar inte en så här lätt förkylning sjukdom, men kroppen är ju inte helt med på noterna. Men på onsdag ska jag vara fit for fight igen :) jag har sovit superdåligt inatt och va riktigt trött imorse. men vi skulle ses på skolan för att plugga lite kl 9 så det var bara att gå upp. vi var ett gäng på sju pers som satt ihop ett tag, sen gick jag och en annan tjej och satte hos i biblioteket för vi fick inget gjort och det blev för mycket surr för vår smak. jag känner mig inte taskig eller vad man ska säga för att man går därifrån, vi lämnade ju ingen ensam men jag är ju här för min skull och om jag kan inte koncentrera mig när folk snackar om helgens fest då får man faktiskt lämna för att man ska kunna plugga i lugn och ro. vi satt i bibblan nån timme till sen var klockan redan 12 och dags för lunch. jag cyklade hem och åt (Pad thai för fjärde dagen i rad, haha! helt sjukt värt att köpa mat där, kommer ske snart igen!!) och sen vilade jag en stund för att sen återuppta studierna en liten stund till. 

ikväll har jag varit ute på en promenad och man känner att man gjort rätt val att hoppa träningen när det drar till i halsen bara av att promenera i ett hyfsat lugnt tempo. 



Igår bakade jag en morotslimpa. jag har gjort det här receptet innan och det är lätt och det är inga konstiga ingredienser, sånt som jag har hemma. min ugn är inte helt att lita på och så smörjde jag med kokosolja, vet inte om det var därför det blev så "blött" på kanterna, men helt okej bröd. men jag har fortfarande inte hittat ett bättre recept på bröd än mina morotsfrallor :) 

Glutenfri morotslimpa
25 g jäst

1 dl mjölk
3 dl vatten
1 msk fiberhusk
1 dl fibrex
1 msk olivolja
1 msk flytande honung
1 tsk salt
1/4 dl linfrön
1/2 dl solroskärnor
1/2 dl pumpakärnor
2 dl rivna morötter
2 dl glutenfria havregryn
5-6 dl glutenfri mjölmix, t ex Finax röda (250-300 g)
Frön till dekoration och flingsalt



  • Värm vätskan till 37 grader.
  • Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med vätskan.
  • Tillsätt fiberhusk och låt stå i ca 10 minuter.
  • Tillsätt resterande ingredienser och arbeta degen ordentligt i minst 5 minuter.
  •  Häll den lösa degen i en smord avlång bakform och strö över frön till dekoration.
  • Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
  • Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 30 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.


Inga kommentarer: