onsdag 28 oktober 2015

glutenfria lussekatter

Hej hopp! första inläsningsdagen av tre, jag har pluggat lite i alla fall men jag vet inte vart jag ska börja så då gör jag ingenting istället.. inte så bra, men hoppas jag får lite mer gjort imorgon för då ska jag plugga på universitetet. men bara för jag inte har pluggat så har jag ju hunnit med en hel del annat.

Dagen startade med sovmorgon och promenad i fem minusgrader (det positiva var att det kändes inte som fem minus :)) och sen lite tvätt och frukost. gröten smakar alltid lite bättre efter en morgonpromenad. sen blev det ytterst lite plugg, sen cyklade jag iväg och handlade. jag hade egentligen mat men när dom säljer nötfärs för 59kr/kg som är butiksmald så får man ju passa på. jag minns när vi malde färs i butiken och jag tycker bättre om att köpa butiksmald, det är få ICA-butiker som har det numera så när tillfällena ges så får man passa på. jag skulle egentligen bara handla russin och mjölk, det blev inte bara det kan jag ju säga.

Mitt i handlingen så ringer Anna och det var evigheter sen vi pratade för vi har ringt om varandra i flera veckor känns det som, så det var så roligt att prata med henne. tiden sprang iväg och så var det dags för lunch och sen blev jag ju trött och fick vila en stund. lite pluggande har jag gjort under eftermiddagen men sen drog jag igång årets första lussebak!

Tjoho! Som jag har längtat efter årets första lussekatter. jag älskar verkligen lussekatter. jag bakar de minst två gånger, en gång såhär tidigt i oktober/november men dom hinner jag ju äta upp innan jul så då får man baka en gång till i december. jag har fått fram ett riktigt bra lusserecept och degen krabbade ingenting idag, den var helt perfekt och då är det så roligt att baka. trots att jag fick grädda på tre plåtar pga min miniugn, men den här gången var det såklart värt det! jag blir lycklig bara av att se lussekatterna! ÅH så mumisgt :)

Mina fina lussekatter, jag har de senaste åren haft lite pärlsocker på och det är faktiskt riktigt gott. 

Lussekatter 
75 g smör
2 dl mjölk
1 pkt jäst (50g)
1 msk fiberhusk
0,5 - 1 g saffran (1-2 kuvert)
1 dl mager kvarg
1 dl socker 
1 ägg 
1 krm salt 
ca 400 g glutenfri mjölmix

Russin, uppvispat ägg, pärlsocker 

Smält smöret, häll på mjölken och häll i saffran (jag har ingen mortel men om man har så kan man mortla saffran med 1 tsk socker innan) och låt det bli fingervarmt - 37 grader. Rör ut jästen i degspadet med gaffel. Tillsätt fiberhusk och rör runt och låt svälla i ca 10 min. 
Tillsätt sedan kvarg, socker, ägg och salt. Arbeta in mjölet, använd helst maskin, i ca 5 min. Låt degen jäsa övertäckt 30-40 min. 
Arbeta ihop degen och mjöla arbetsytan bara litegrann, ha en hög mjöl bredvid att använda vid behov. Jag tycker degen är bäst när den är lite kletig för då blir lussekatterna bra men använd inte för mycket mjöl vid utbakning för då blir dom mjöliga och torra. Ta en bit av degen och rulla ut och ihop till lussekatter. Lägg på bakplåtsklädd plåt och garnera med russin. Låt jäsa övertäcka ytterligare 30 min. Pensla med uppvispat ägg och strö lite pärlsocker på och grädda i 250 grader i ca 5 min. Håll koll för det går fort på slutet och gränsen mellan fint gräddad och övergräddad är hårfin. 

TIPS: Jag har skrivit några av mina tips här uppe, hur mycket saffran du vill ha i beror på hur mycket saffranssmak du vill ha, jag vill ha MYCKET så jag har två kuvert i. Man ska inte snåla när man gör lussekatter. Jag har som sagt själv aldrig mortlat saffranet innan men jag har läst det i flera recept så om du har en mortel så tycker jag att du ska testa det. Jag brukar röra ut degspadet med en gaffel så att allt löses upp och att baka utan fiberhusk går inte!! I receptet står det ca 500 g och att du ska spara ca 1 ½ dl mjöl till utbakning, så jag har i ca 400 g och så häller jag upp en liten hög bredvid när jag bakar ut, för du behöver INTE ha mycket mjöl, då kan du inte rulla ut degen och det blir bara en mjölig sträng  som inte är god. Som jag också skrev innan, degen ska hellre vara lite kletig än helt fast, det blir av min erfarenhet godare och det är lätt att baka ut just lussekatter när degen är kletig, om det hade varit bullar så hade det varit värre.. Det bästa sättet att bli bra på att baka glutenfritt är att göra det ofta och våga testa dig fram! :) 

Det blev ett långt inlägg, snart blir det träning på Boxen! det blir nog marklyft idag med, men det är ju kul så det gör inget :) 

Inga kommentarer: