tisdag 1 mars 2016

raggmunkar

Hej svejs. Idag bakade vi bröd i skolan, jag fick baka ett glutenfritt bröd med bovete som blev helt okej. Jag har testat att baka med naturligt glutenfria mjöl såsom bovete, mandel och kokosmjöl flera gånger men jag föredrar att baka med de glutenfria mjölmixer som finns, det blir oftast bättre och just från bovete blir det en nötig smak och jag är ju inte stormförtjust i nötiga smaker. Men det var kul att få baka, sen fick ju alla andra provsmaka varandra bröd och så åt vi en soppa till. Trevlig och rolig dag i skolan, sen var jag helt slut när jag kom hem. Det var verkligen behövligt med vilodag idag! :)

nu i eftermiddag har jag gjort lite plugg och sen har jag stekt raggmunkar. jag blev sugen på raggmunkar häromdan och då fick jag ta tag i saken och göra det. första gången jag gör det för att tillägga, inte svårt men sånt evighetsprojekt att stå och steka... jag har ju bara två plattor på min spis och min bästa-stekpanna är så stor så jag kan inte använda den lilla samtidigt (I-landsproblem). Ja, men var det kanske inte så gott som jag ville minnas att det var, men jag gjorde recept till fyra portioner så jag får äta det ett par dagar till, haha. jag gillar inte stekt fläsk utan hade köpt bacon, men jag orkade inte steka den efter alla raggisar så det blev bara lingonsylt till idag. jag saknade det där salta kände jag. men nu har jag provat på det iaf!
Dom blev ju ganska fina iaf :) 

Recept från Vår kokbok
Raggmunkar
2 dl mjöl 
1,5 tsk salt 
5 dl mjölk 
1 ägg 
700 g potatis (7-8 medelstora) 
smör 

Vispa ihop mjöl, salt och hälften av mjölken till en klumpfri smet. Vispa ner resten av mjölken och ägget. Skala och riv potatisen fint och tillsätt genast i smeten och blanda runt. Stek på medelhög värme, ½ dl smet per raggmunk kan man räkna. Servera med stekt fläsk och lingon. 

Inga kommentarer: