tisdag 15 mars 2016

köttfärsbiffar med kidneybönor

Jag var helt slut igår och somnade vid halv tio-tiden, så skönt! Jag sov hela natten och vaknade halv sju, men jag drog mig en halvtimme :) det har varit en hyfsad lång dag idag också, skola 9-15:30 med grupparbete på förmiddagen och föreläsning på eftermiddagen. Direkt efter skolan cyklade jag till Maxi för jag var i behov av att fylla på kylen. Det har varit vår här idag, 10 plusgrader och strålande sol - härligt värre. Den enda nackdelen är att all snö smälter samtidigt så det är slask och sinnessjuka vattenpölar och på vissa ställena där dom inte skrapat är det riktigt svårt att ta sig fram. Men ändå härligt med sol och plusgrader, vårjacka och barmark!

Jag kom hem och var helt slut igen... Jag hade ingen träning ikväll, jag skulle bara ställa mig och laga mat. Alltså, jag brukar vara pigg men såna här dagar då man är helt slut är man rätt glad att man lever själv, tänk om jag skulle haft barn att ta hand om, jag skulle inte direkt kunna lägga mig på soffan i 30 minuter och slökolla på Masterchef och skjuta upp matlagningen en liten stund.

Men mat blev det, jag inspirerades när vi lagade mat i skolan förra veckan så köpte hem kidneybönor som jag mixade och blandade ner i köttfärs och gjorde köttfärsbiffar - dom blev väldigt goda. Jag tog en snapchat, men sparade inte bilden så har ingen bild att bju på. Jag gjorde lite som jag kom ihåg från skolan:

Köttfärsbiffar med kidneybönor
1 dl mjölk + lite havregryn - låt svälla en stund
1 burk mixade kidneybönor (230 g)
300 g nötfärs (så mycket hade jag nerfruset från en tidigare gång)
1/2 finhackad gul lök
1 ägg
salt, peppar, kalvfond
Blanda samma allt, smeten blir en aning kletig, vi fick en fastare konsistens i skolan men det blev ett bra resultat ändå, några biffar sprack men det gör inte så mycket. Jag är väldigt nöjd med maträtten och absolut något jag kommer göra igen, jag är dålig på att äta bönor och baljväxter över lag och dom tjatar om det i skolan hela tiden att man ska äta mer utav det så det är kul när man hittar mat som man gillar. 
En liten selfie dagen till ära! Den här blusen som jag köpte för ett tag sen på HM är en riktig favorit :) 

Se vilket fint smoothie-glas vi fick från Norrmejerier när vi var där förra veckan. Perfekt storlek till en smoothie :) Jaha, nu ska jag bädda rent och duscha - kl 20 ska jag kolla på Gympaläraren. Om du inte har sett det - så gört! Jag gillar Kalle Zackari Wahlström, programmet handlar om att få barn att röra på sig mer, vi får väl se om han lyckas :) trevlig kväll! 

Inga kommentarer: