torsdag 14 april 2016

tvårätters och fight gone bad

Hej! Igår hade vi vår praktiska examination då vi två och två skulle laga en varmrätt, en efterrätt och ett bröd och råvaran vi skulle jobba med blev lottad när vi kom på morgonen. Jag fick jobba tillsammans med Elin i min klass och vi fick råvaran Lammfärs. Vi satte oss ner och bestämde menyn, frukt eller bär skulle vara huvudingrediensen i efterrätten annars så fick vi fria tyglar. 
Vi lagade:

Lammfärsspett med hasselbackspotatis och grönsaksspett och en yoghurtsås med mynta. Till detta serverades ett morotsbröd med örtsmör. 

Till efterrätt serverades hallonsorbet med chokladsås och havreflarn.

Vi är väldigt nöjda med menyn och rätterna, smakerna var bra och våra klasskompisar som åt maten var nöjda. Det som var svårast var att få allt mjölk- och glutenfritt! Men det gick bra. Efter vi lagat maten så skulle allt pris- och näringsberäknas och vi ska skriva en reflektion av vad som gick bra och mindre bra som jag fick börja med när jag kom hem på eftermiddagen igår bara för jag hade det färskt i minnet. För nu åker jag hem över helgen och då kommer jag inte tänka på plugget alls. Hem och ladda batterierna så jag kan tentaplugga hela nästa vecka, jag tror jag behöver det. Så reflektionen är typ klar så det är skönt! 

Trots att jag var helt slut så cyklade jag iväg till onsdagens träningspass. Jag var trött i både knopp och kropp och insåg att jag druckit väldigt lite vatten under dagen. Jag kände att jag gör så gott jag kan. Vi  grisade oss igenom:
Fight gone bad 
3 rounds for reps
1 min Wall balls 20/14lb
1 min Sumo deadlift high pull 35/25
1 min Boxjumps 60/50
1 min Push press 35/25
1 min Cal row 
1 min rest
Du kör alltså konstant i fem minuter sen får du en minuts vila och så börjar det om. Du räknar antal reps du får ihop under ett varv. Den är riktigt jobbigt och det är lätt att man går ut för hårt under första varvet. Japp, sagt och gjort!! Jag hade just då så mycket energi så jag bara matade, sen tog krafterna typ slut... Det är väl det jag är missnöjd med, annars gick det väl helt okej. Med lite dåligt tänkande så fick vi göra ett extra varv men jag kände inte att det påverkade mitt resultat på något sätt. Den är riktigt jobbigt och det är svårt att mata när hela kroppen skriker sluta. Men jag fick bättre repsamtal sen jag körde den sist, så det får man väl vara glad för. Efteråt blev det lite bålträning och lek, det är det som är det bästa med onsdagarna - det där lilla extra man får! :)   



Nu ska jag snart cykla till flygplatsen. Jag tog fram väskan igårkväll och gick upp kl 7 idag, 7:20 var allt färdigpackat i princip. Så nu har jag ätit frukost i lugn och ro, ska borsta tänderna så jag kan packa ner det sista. Som det ser ut nu så kommer det bli fyra träningsfria dagar, jag lär ha fullt upp ändå men det kliar lite i kroppen när jag tänker på det! Haha :) 

Ha en fin helg allesammans! 


Inga kommentarer: