måndag 11 december 2017

min första tyngdlyftningstävling, Lucialyftet



Foto: Anna Sunesson

Hej hej! 
Det har varit en intensiv helg som vanligt, och fullt ös den här veckan också. 
Men det var mycket roliga saker som hände i helgen. Jag tränade med Camilla på lördagen, sen for vi hem till dom och käkade och bakade lussekatter, till klockan tolv på kvällen. Sedan sov jag över där så körde vi Lucialyftet på söndagen. 
Det var en prova på-tävling i tyngdlyftning respektive styrkelyft. Det blev åtta tävlande i styrkelyft och sex tävlande i tyngdlyftning, där jag var en av de som tävlade. 
Så det blev alltså min första tävling, det var skönt att det var på hemmaplan, inte en riktig tävling men med samma regler liksom. Jag presterade mycket bättre än vad jag förväntat mig! Så det var väldigt roligt att tävla. Jag vägde dock extremt mycket, pga mens, men jag ska tävla i -63 i vår är tanken :) 
Alla som var med och tävlade gjorde väldigt bra ifrån sig och alla verkade ha en rolig dag, det var lite det som var syftet med tävlingen. 

Mitt resultat blev 40 kg i ryck och 55 kg i stöt. 
Jag gick in på riktigt säkra lyft för att inte bli stressad och kunna gå därifrån med en bra känsla. När jag har kollat på filmen från 55 kgs stöten så skulle den med största sannolikhet inte blivit godkänd på en riktig tävling, men det är bra att ha i åtanke. Jag har haft lite strul med vänster axel/arm hela veckan, den hänger som inte med och jag efterpressar vikten, vilket inte är godkänt i tyngdlyftning. Så nu ska jag jobba bort det fram till serietävlingen i januari :) 

Idag tränade jag lite efter skolan, det gick till en början riktigt dåligt. Men det vände efter en stund, kanske för att jag fick bra sällskap. Sen testade jag på sumo för första gången, blev lite inspirerad från gårdagen och drog upp 115 kg, det var riktigt roligt! 

Inga kommentarer: